Minggu, 26 Februari 2017

Sperma tiruan Makin Mudah Diciptakan

Lelaki yang susah punya keturunan boleh berharap pada teknologi sperma buatan. Pelbagai eksperimen telah menunjukkan hasil positif dan kini bahan mentah dan kaedah pembuatan sperma buatan makin mudah kerana makin banyak pilihan.

Eksperimen terkini tentang sperma buatan dilakukan baru-baru ini oleh Prof Mahmoud Huleihel dari Gurion University. Dengan memakai rangkaian testis atau buah zakar yang diambil dari tikus jantan, Prof Huleihel berjaya membuat sperma buatan dengan kualiti setara dengan sperma asli.

Agak mirip dengan teknologi stem cell atau sel punca, teknologi yang dibangunkan Prof Huleihel juga memakai sel apa saja untuk dikembangkan menjadi sel lain yakni sel sperma. Untuk membezakannya daripada sel punca biasa, Prof Huleihel menamakannya germ cell atau sel kuman.

Sperma buatan yang dicipta Prof Huleihel di makmal tersebut memang belum diujikan untuk membuahi tikus betina. Namun secara teori, Prof Hulaihel memastikan sperma buatan ini boleh dipercayai dan bahkan teknologinya boleh diterapkan pada manusia.

"Saya yakin teknologi ini sangat mungkin dibangunkan pada manusia. Prinsipnya sama, yakni mengambil sel dari testis lalu mengembangkannya di makmal," kata Prof Huleihel dalam penerbitannya di jurnal Nature seperti dikutip dari Dailymail, Selasa (3/1/2012).

Bukan kali ini saja para penyelidik membangunkan sperma buatan. Dr Mitinori Saitou dari Kyoto University di Jepun misalnya, walaupun berjaya mengahwinkan sel telur tikus betina dengan sperma buatan dan menghasilkan 16 ekor anak tikus yang keadaannya sangat sihat sampai dewasa.

Dalam kajian lain, Prof Karim Nayernia dari Newcastle University mencipta sperma tiruan dari sel telur tikus betina. Eksperimen ini agak kontroversi, sebab jika diterapkan pada manusia maka akan dianggap menyalahi kodrat sebab jenis kelamin menjadi tidak ada artinya lagi.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar